بخش دوم

کلارنا؛قصه ی پرغصه ی تنها کمربندی کلاردشت

شنبه, 03 شهریور 1403 ساعت 19:37 نوشته شده توسط  اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

 

ترگهای مشاهده شده درتنها کمربندی تازه تاسیس شهرستان کلاردشت:

ترک پوست سوسماری:

برای ایجاد چنین ترکی دو علت اصلی وجود دارد:

  • در کوتاه مدت اگر کمی پس از بهره برداری از روسازی اینترک رخ دهد علت تغییر شکل زیاد لایه های زیرین یعنی اساس، زیر اساس و بستر به علت خمیری بودن است.
  •  در دراز مدت این ترک اتفاق افتد، علت خستگی روسازی در مقابل تکرار بارگذاری است که معمولاً در پایان عمر روسازی رخ می دهد بعبارتی چند سال بعد از بهره برداری راه به دلیل تعدادعبور و مرور بالای ماشین آلات عمدتاً سنگین رخ میدهد.

 

 

روسازي هاي آسفالتي كه بر روي بستر تراكم پذير با مقاومت كم و با قابليت شكل پذيری زياد احداث شده اند، همچنين لايه هاي اساس و زير اساس با تراكم كم مي توانند عامل بروز اين خرابي باشند.

 منظور از بستر تراکم پذیر یعنی همان سطح زیرین لایه آسفالتی که به لایه اساس معروف است بوده و نیز تراکم یا سختی لایه اساس نیز وابسته به استحکام و تراکم لایه زیر اساس میباشد.

(برای درک بهتراز جزِیات سطح راه میتوان آنرا به سیستم سازه ای یک ساختمان تشبیه کرد که برای کنترل نشست و مقاومت عالی ساختمان در طبقات نیاز به خاک بستر قوی و پی سازی مقاوم و سیستم ستونهای پرمقاومت دارد.)

عدم تراکم کافی لایه‌ های اساس و زیر اساس و همچنین عدم مقاومت کافی این لایه ‌ها در روسازی منجر به ترک خوردگی پوست سوسماری روسازی شده است.

ترک خوردگی پوست سوسماری به عنوان یکی از خرابی‌ های اصلی سازه‌ای به شمار می ‌رود.

 پوست سوسماری تنها در نواحی به وقوع می‌ پیوندد که در معرض تکرار بارگذاری ترافکی قرار دارند.

در نتیجه خوردگی معمولا به همراه خرابی شیار شدن یا افتادگی در مسیر چرخ‌ها ظاهر می ‌شود.

 

حال با توجه به تفهیم عامه برخی از ملزومات اطلاع عمومی از جزییات مهندسی راه و ترابری به نواقص موجود در پروژه کنار گذر این شهرستان میپردازیم:

باتوجه به مشاهده کاملا معلوم و ملموس ترک پوست سوسماری در چندین نقطه از این مسیر تمامی شواهد ضعف لایه های زیرسازی در اساس و زیراساس را نشان میدهد.

دلایل عمده و بارز ضعف لایه های مختلف را میتوان به عدم استفاده از مصالح با دانه بندی استاندارد و نیز عدم کنترل تراکم بصورت حرفه ای معرفی کرد

عدم دانه بندی استاندارد را میتوان در انتخاب معدن با مصالح نامناسب خلاصه کرد

اولین قدم طبق شرایط عمومی پیمان وظیفه پیمانکار در ابتدای انجام پروژه معرفی معدن مورد نظر به دستگاه کارفرما و در صدر آن آزمایشگاه مورد اعتماد کارفرما با نظر مشاور پروژه میباشد

آزمایشگاه میبایست طی چندین نمونه برداری از احجام مختلف کیفیت دانه بندی مصالح را بررسی و نتیجه را به کارفرما اعلام نماید و در صورت تاییدیه آزمایشگاه برای ادامه انجام پروژه مشکلی وجود نخواهد داشت.

تراکم لایه های مختلف که تحت نظر مهندس ناظر مقیم در کارگاه مشاهده و نتیجه مشاهدات بصورت گزارش روزانه تسلیم گردد.

نمونه برداری طی انجام تراکم لایه های مختلف توسط آزمایشگاه و بررسی کیفیت اجرا ضمن اجرای طرح و در صورت تاییدیه آزمایشگاه مراحل بعدی بلامانع میباشد.

اگر در هر مرحله اجرای این پروژه توسط دستگاه نظارت کارفرما از مرکز استان یا معاونت عمرانی فرمانداری شهرستان کنترل میگردید احتمال بروز چنین مشکلاتی در این کنارگذر بسیار کمتر از وضع موجود مشاهده میگردید، یا شایدم پروژه های غرب استان هیچگاه برای عزیزان شرق استانیمان مهم نیست و صد البته حق گرفتنی است نه دادنی و انتظار زیاد از نماینده عالی دولت برای احقاق حق عامه شهرستان وجود دارد که در صدر آن جناب فرماندار قرار دارد.

 

 

حق چنین شهرستانی با اینگونه وضع آب و هوایی و شرایط خاص محیطی و منطقه ای نیست که در فصول شلوغ سال مورد حجوم مسافرانی قرار بگیرد که صرفا کلاردشت را یک میانبر برای مقصد سلمانشهر و رامسر و... انتخاب کرده اند.

وقتی یک کنار گذر استاندارد با حداقل شرایط استاندار راهسازی و ایمنی حداقلی وجود داشته باشد علاوه بر تخلیه ترافیک حداکثری باعث کنترل ترافیک وسایل نقلیه سنگین برای مقاصد روستاهای غربی کلاردشت چون مکارود و غیره خواهد گردید.

 

 

و اما آسفالت و تاثیر عوامل جوی سرد و کوهستانی بر آن  که خود به تنهایی میتواند موضوع یک قسمت باشد را برای قسمت بعدی بهمراه راههای راه حل اجرایی خدمت مخاطبان محترم ارایه میگردد.

 

منابع: روسازی راه از انتشارات مرکز نشر دانشگاهی- استاد امیر محمد طبا طبایی

خواندن 105 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
کد: 1202