ماجراهای کلاردشتی ( قسمت دوازدهم)

دوشنبه, 03 آبان 1400 ساعت 20:27 نوشته شده توسط  علی ملک پور اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

 

کار و موسیقی

 

تابستان كه مي‌شد در فصل تعطيلي مدارس به‌ كار در مزرعه‌ي گندم و جو مشغول بوديم و همچون يك كارگر تمام‌عيار از بام تا شام در مزرعه، دوش به دوش اعضاي خانواده كار مي‌كرديم ‌تا همه محصول جو و گندم درو و خرمن شود. گندم‌ها را دسته‌دسته در بالاي تيرك‌هاي چوبي عمودي تعبيه شده در زمين و با تيرهاي افقي سقف‌ شباهت داشت و به آن «كوپا» مي‌گفتند به گونه‌اي ماهرانه مي‌چيدند و مانند يك انبار صحرايي در ارتفاع 2 متري از زمين با روكشي از كاه رها مي‌كردند تا بعدها به تدريج با اسب‌هاي جفت (دواسبي) خرمن كنند.

پس از خاتمه كار درو و خرمن، من و دوستانم با يك راديوي كوچك زير همين كوپاهاي مزارع اطراف وَلوال پناه مي‌گرفتيم. در آن سال‌ها يك ايستگاه محلي راديو كه از چالوس برنامه پخش مي‌كرد و به "راديو دريا" شهرت داشت، توجه گروه دوستان نوجوان ما را به خود جلب مي‌كرد و اغلب به برنامه "ترانه‌هاي درخواستي" راديو دريا گوش مي‌كرديم و لذت مي‌برديم.

من از دوران ابتدایی و حتی قبل از آن با موسیقی مانوس بودم و حافظه متمایز من در آن سال‌ها این امکان را برایم فراهم می کرد که صدها ترانه و تصنیف را حفظ کنم و گاه و بیگاه در خلوت خود یا در جمع خانواده و دوستان بخوانم و غالباً مورد تشويق بودم.

 

طی سال‌های 54- 1353 تا 56-1355 پايه‌های سه‌ساله راهنمايي تحصيلي در مدرسه تخت‌جمشید بدين منوال گذشت و در مهرماه سال 1356 پس از ثبت‌نام وارد دبيرستان شدم.

 

دبيران ‌من ‌در مدرسه‌ راهنمايي ‌تحصيلي‌ تخت‌ جمشید

(1354 تا 1356شمسي)

 

 

خانم ناهيد امروزي - دبیر ادبيات فارسي

      خانم شايسه كريمي - دبیر علوم اجتماعي

      خانم افتخارالدين - دبیر زبان انگليسي

      آقاي صمد خوشبخت - دبیر علوم تجربي

      آقاي فريدون گنجي - دبیر تاريخ

      آقاي احد رستگاري - دبیر رياضيات

      آقاي قدير فرهودي - دبیر رياضيات و علوم تجربي

      آقاي يونس نور اشراف‌الدين - دبیر علوم تجربي

      آقاي اكبر اِزوجي - دبیر علوم تجربي

      آقاي صادقي - دبیر حرفه و فن

      آقاي گودرز مياررستمي - دبیر بازرگاني

      آقاي بركت - دبیر تعليمات ديني

      آقاي طبري - دبیر زبان عربي

در شمار اين بزرگان آقاي شيرعلي رحيمي ناظم مدرسه و آقاي حيدری خدمت‌گزار مهربان و زحمتكش مدرسه‌ي راهنمايي تخت‌جمشيد بود.

 

 

هم‌کلاسی‌های من

 

 

 

 در سال‌های راهنمایی تحصیلی مدرسه تخت‌جمشید، اسامی شماری از همشاگردی‌ها و يا هم‌مدرسه‌اي‌هايم به یاد مانده است.

 

خانم‌ها و آقایان:

نصرت‌الله داداشی، سیدرسول خامسی، سیدنقی دلفان حسینی، امین دلفان آذری، توفیق گل‌کوهی، عبدالمناف نقوی، عبالفتاح فلکی، بیژن دارابی، یدالله حاتمی، حسین مهرانی، رحمان قنبرنژاد، ذبیح‌الله ممشی (احتشامی)، سام دلفان همتی، علی اکبر حیدری، بختیار میارنعیمی (محسن راسخ)، علیرضا دادویی، داراب علی دراسرایی، سعادت منتظری، بهزاد داوودی، غلام‌رضا ازوجی، بهادر ازوجی، فردوس ازوجی، بهشاد ملک‌پور، مهرشاد ملک‌پور، اسماعیل سلیمان‌پور، سعید حجازی، کتایون حجازی، زهرا شاه‌کرمی، کیانوش حمیدی، رحیم طالبی، کاظم پیروزی، زلف‌علی مشتاقی، فرخ‌الله سلطان‌مرادی، اسماعیل کاظم‌نژاد، سیدعیسی میراشرف‌الدین، غفورآهنگریان، فرهاد شاه‌کرمی، عیسی ازوجي، سیدفرزاد میرچراغی، جلیل چراغی، ارسلان ازوجي و داريوش بيگلريان.

 

ادامه دارد...

 

خواندن 405 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
کد: 1067