لایه‌نگاری باستانی تپه‌ کلار مازندران آغاز شد

دوشنبه, 06 ارديبهشت 1400 ساعت 17:36 نوشته شده توسط  اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران از صدور مجوز به منظور انجام عملیات نخستین عملیات گمانه‌زنی و لایه‌نگاری برای اثر تاریخی ۶ هزار ساله "تپه‌کلار" در شهرستان کلاردشت خبر داد.

مهدی ایزدی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران گفت: پژوهشگاه میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان در راستای اجرای مصوبه انجام مطالعات تعیین عرصه و حریم تپه‌کلار، پس از ارائه مدارک و مستندات به پژوهشگاه میراث فرهنگی در تهران ،موفق به اخذ مجوز قانونی لایه نگاری برای  تعیین حریم قانونی این تپه تاریخی شده است.

این مسئول میزان اعتبار پیش بینی شده برای انجام این عملیات را حدود ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعلام کرد و ادامه داد: براساس قراردادی که با هیات باستان شناسی تهران امضاء شده مقرر گردید از دهم ماه جاری این عملیات آغاز و ظرف مدت ۴۵ روز نتایج گمانه‌زنی و لایه‌نگاری‌ها برای تعیین عرصه و حریم تپه تاریخی کلار آماده و ارائه شود.

وی گفت: تاکنون به طور دقیق و مکتوب سطح عرصه و حریم این اثر تاریخی در جایی ثبت نشده بود و متاسفانه در گذشته هم شاهد دست اندازی و چند مورد ساخت و سازهای غیرمجاز از جمله دیوار کشی در اطراف تپه کلار بودیم. خوشبختانه با مجوز جدید و همچنین دستیابی به نتایج تحقیقات پیش رو هم می‌توان برابر قانون از این اعمال خلافکارانه جلوگیری نمود و ضمن آنکه دستگاه قضا را برای صیانت از آن حساس تر کرد تا با قاطعیت نسبت به متخلفان برخورد کند.

معاون میراث فرهنگی مازندران ادامه داد: همچنین با چنین عملیاتی می توان با دقت نظر بالا سطح عرصه و حریم این اثر تاریخی را مشخص کرد و براساس آن وزارت میراث فرهنگی هرنوع حکمی که برای حفظ ، پویایی و احیای این اثر تاریخی صادر کند ضابطه مند خواهد بود.

ایزدی افزود: طبق اسناد ارائه شده حدود ۲۰ هکتار از سطح عرصه و حریم تپه کلار متعلق به اشخاص حقیقی است اما تا زمانی که عملیات گمانه زنی و لایه نگاری انجام نشود نمی توان مشخص کرد که مجموع سطح عرصه و حریم این اثر تاریخی چه میزان بوده زیرا ممکن است با انجام چنین عملیاتی سطح عرصه و حریم بیشتر یا کمتر شود.

او اظهار کرد: طبق نشست اخیر مسئولان ارشد شهرستان کلاردشت تصمیم بر آن گرفته شد تا منابع طبیعی منطقه پس از انجام عملیات لایه نگاری ، گمانه زنی و مشخص شدن سطح دقیق عرصه حریم این اثر تاریخی حدود ۲۰ هکتار زمین را به عنوان معوض در اختیار مالکان اراضی پیرامون تپه کلار قرار دهند.

معاون میراث فرهنگی مازندران گفت: براساس اسناد موجود بخشی از عرصه های مربوط به تپه کلار متعلق به منابع طبیعی است و با در اختیار گذاشتن زمین معوض به مالکان اراضی در اطراف این تپه تا حدودی زیادی از مشکلات نیز برطرف می شود.        

ایزدی افزود: در نظر داریم پس از تعیین تکلیف عرصه و حریم تپه کلار سایت بزرگ باستان شناسی در این منطقه برای جذب بیشتر گردشگر راه‌اندازیم کنیم، زیرا با چنین اقدامی می توان گامی موثر به رونق صنعت گردشگری و نشان دادن هویت شناسنامه تاریخی این شهرستان در سطح دنیا برداشت./برنا

خواندن 1676 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
آخرین ویرایش در دوشنبه, 06 ارديبهشت 1400 ساعت 17:39
کد: 1007