چاپ کردن این صفحه

حسن رنگرز: سال‌های ساخت پروژه‌های ملی در مازندران عدد نگران کننده‌ ای دارد/من فرزند ورزش استان هستم

شنبه, 01 خرداد 1400 ساعت 20:14 نوشته شده توسط  اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

مدیرکل ورزش و جوانان استان مازندران با بیان اینکه سال های ساخت پروژه‌های ملی در مازندران عدد نگران کننده‌ای دارد، گفت: حدود ۹۱ پروژه نیمه‌تمام داریم که برای تکمیل آن به ۴۴۰ میلیارد تومان پول نیاز داریم.

در طول این سال‌ها ورزش کشور در مدال آوری‌ها و افتخار آفرینی‌ها به نوعی به استان مازندران و قهرمانان این خطه وابسته بوده است. در اکثر آوردگاه‌های آسیایی و جهانی و رقابت‌های المپیکی این ورزشکاران مازندرانی بودند که پرچم سه رنگ جمهوری اسلامی ایران را برافراشته می کردند.

از مازندران به عنوان نماد ورزش کشور یاد می‌شود و هر ساله ستاره‌های جدیدی از این استان قهرمان پرور به ورزش کشور معرفی می‌شوند و این چشمه خروشان قصد خشکیدن ندارد و قهرمانانش روز به روز رو به افزایش هم هست.

اما مدتی است که شخص اول ورزش این استان هم یک قهرمان است. پهلوان روزهای گذشته و مدیر حال حاضر، هدایت ورزش استانی را بر عهده گرفت که سرشار از استعداد است.

حسن رنگرز قهرمان سال‌های نچندان دور کشتی کشور حدود ۶ - ۷ ماهی است که سکاندار ورزش استان مازندران شده است و در طول این چند ماه با چالش‌های زیادی رو به رو شده است.

در دفتر خبرگزاری فارس مازندران به گفت‌وگویی با مدیرکل جوان ورزش و جوانان استان مازندران پرداختیم که در ادامه ماحصل این گفت‌وگو را می‌خوانید.

روزهای سخت و پرحجمی را به لحاظ کاری پشت سر گذاشتیم

فارس: این چندماه حضورتان به‌عنوان مدیرکل چطور بود؟

رنگرز: روزهای سخت و پرحجمی را به لحاظ کاری پشت سر گذاشتیم. موضوع اول بحث ویروس منحوس کرونا بود که عملأ شرایط فعالیت عادی را از ورزش استان مازندران سلب کرد. روزهای سختی برای جامعه ورزش و فعالان بخش خصوصی و مخصوصا برای اداره کل ورزش و جوانان بود که بخش جدی از منابع درآمدی خودش را از دست داد. طبیعتا این منابع بازگشت می‌کرد به شهرستان‌ها و مدیران شهرستانی ما می‌توانستند از این منابع به فراخور وضعیتش برای موضوعات مختلف هزینه کنند.

ارائه تسهیلات به واحدهای آسیب‌دیده کرونا

فارس : در خصوص کرونا و آسیب ها و مشکلاتی که برای ورزش به وجود آورد چه کار کردید ؟

رنگرز: این ضرر جدی‌ بود و همچنین تعطیلی اماکن ورزشی سبب شد تا برخی از اماکن ما مورد سرقت قرار بگیرند. تلاش ما این بود که با سازوکاری که وزارت ورزش و جوانان برای برخورداری مشاغل آسیب دیده از کرونا از تسهیلات بانکی ارائه می‌شود، حداقل خسارت و آسیب متوجه این مجموعه بشود.

حفظ شأن سیاست‌گذاری و شأن راهبری اداره‌کل ورزش و جوانان مازندران 

فارس: فکر نمی‌کنید در خصوص برگزاری مجامع هیأت‌های ورزشی ضعیف عمل کردید؟

رنگرز: مجامع انتخاباتی هیأت‌های ورزشی مختلفی در طول این مدت بود که تلاش کردیم در وهله اول شأن سیاست‌گذاری و شأن راهبری اداره‌کل ورزش و جوانان مازندران نباید منحوس واقع شود و اعتماد کنیم به نظرات اعضای مجمع و عزیزی که منتخب خواهد شد مورد حمایت و مورد وثوق مجموعه اداره‌کل ورزش و جوانان قرار بگیرد. در این مسیر تعامل سازنده با فدراسیون‌های ورزشی در دستور کار قرار دادیم. رجاع واثق داریم که شأن ورزش مازندران اجل بر این موضوع است که الزامأ هیأت ‌های ما بخواهند تمکین بی‌چون و چرا بکنند. در این حال از اینکه یک هیأتی بخواهد به صورت جزیره‌ای مدیریت بشود و خودش را مستقل بداند و درگیر حواشی بشود و آن رشته ورزشی آسیب ببیند قطعا ورود کردیم.

فارس : پس شما موافق نیستید که در بحث انتخابات ضعیف بودید !؟

رنگرز: خداروشکر انتخابات خوبی هم در این مدت برگزار کردیم. عزیزانی هم در این مجامع انتخاب شدند که حمایت از این عزیزان در دستور کار اداره‌کل ورزش و جوانان قرار دارد.

فارس: برخی از ادارات و هیأت‌ها نظرشون این است که اعتبارات به صورت عادلانه تقسیم نمی‌شود!؟

رنگرز: در بحث توضیح اعتبارات مرتبط با هیأت‌های ورزشی تلاش شد تا بر مبنای یکسری شاخص‌های جدی و معنادار این اتفاق صورت بگیرد.

تجلیل به اندازه بضاعت

فارس: از قهرمانان و ورزشکاران چطور حمایت می‌کنید؟

رنگرز: در طول این مدت، حمایت از قهرمانان، مربیان و پیشکسوتان و آنهایی که با دست پر از رقابت‌های ورزشی بر می‌گشتند در برنامه‌های ما بود. حضور در منازل قهرمانان و حضور در اردوهای تیم‌های ملی و سرکشی میدانی در این حوزه در دستور کار ما قرار داشت. سعی کردیم از برخی از عزیزان افتخار آفرین تجلیلی در اندازه بضاعت نه در اندازه شأن عزیزان، صورت دهیم. تعامل جدی با روسای فدراسیون‌های ورزشی با بهره‌مندی از ظرفیت نماینده‌های مردم مازندران در مجلس در دستور کار قرار داشت.

فارس: جدا از بخش قهرمانی در سایر بخش‌ها مخصوصا در حوزه مرتبط با جوانان چه کردید؟

رنگرز: در بحث سمن‌ها ایجاد یک سازوکار مالی و شفافیت مالی به عملکرد سمن‌ها جزو برنامه‌های کاری جدی ما بود. محورهای مختلفی را منطبق بر متن تفاهم نامه‌های فی مابین در دستور کار قرار دادیم.

به یک اعتبار فوق‌العاده نیاز داریم

فارس: از مشکلات عمرانی چقدر اطلاع پیدا کردید؟

رنگرز: در حوزه عمرانی از پروژه‌های استان بازدید میدانی داشتیم و تعیین اولویت بر مبنای سال ساخت و بر مبنای شرایط خاص شهرستان داشتیم و با توجه به اعتبارات تخصیص یافته در نظر گرفته شد. در زمینه عمرانی کار برای ما بسیار سخت خواهد بود، چون یک رقمی غریب به ۶۲ تا ۶۳ میلیارد تومان دویون داریم. دیون به پیمانکاران برای پروژه‌های درحال اجرا یا تحویل قطعی یا تحویل موقت تعریف شده است. در کنار این موضوع، چیزی حدود ۹۱ پروژه نیمه‌تمام داریم که برای تکمیل آن به ۴۴۰ میلیارد تومان پول نیاز داریم. یعنی مجموعه اعتبار مورد نیاز ما در حوزه عمرانی و سخت افزاری در ورزش استان برای اینکه بتوانیم سرانه ورزش را از ۸.۶ درصد به ۹.۲ ارتقا دهیم که شاخصی است که در جشنواره شهید رجایی از ما توقع می‌رود به یک اعتبار فوق‌العاده نیاز داریم. آن‌چیزی که سهم ماست از ۶۰ میلیارد تومان مصوب، چیزی حدود ۳۰ میلیارد تومان تخصیص است که برخی از این تخصیص‌ها نقدی است و بخشی دیگر در قالب اوراق است که جذب این اعتبارات کار بسیار سختی است.

فارس: به نظرتون چه زمانی پروژه‌های نیمه‌کاره‌ای که سال‌هاست نیمه‌کاره رها شده، ورزش استان نیز رها خواهیم شد!؟

رنگرز: باور قلبی ما این است که اگر پروژه‌های نیمه‌کاره تکمیل شود و سرانه ورزش به نقطه ایده‌آل برسد ما به یک جهش جدی در ورزش استان مواجه خواهیم شد. با توجه به محدودیت و ناکافی بودن اعتبارات دولتی، سعی کردیم از ظرفیت‌ها و سازوکارهای قانونی که قانون‌گذار در قالب ماده ۲۷ قانون الحاق ۲ یا ماده ۲۱ آیین نامه اجرایی قانون اجازه تأسیس باشگاه و موارد ۱۰ و ۱۸ قانون تنظیم که ورود خیران ورزشی تاثیر می‌کند در مسیر توسعه سرانه ورزش، تکمیل و تجهیز و مرمت و بهسازی اماکن ورزشی استفاده کنیم.

فارس: به آینده ورزش مازندران در تمامی زمینه‌ها امیدوار هستید؟

رنگرز: امیدوار هستم این آرامش، این اعتماد و این جو خوبی که توأم با کار و تلاش و صداقت و صمیمیت ورزش استان هست انشالله تصدی پیدا کند و بتوانیم بعنوان یک فرد ناچیز کم‌مقدار که تمام اعتبارات ورزشی‌اش را مدیون ورزش استان مازندران است، سهم خودمان را به‌عنوان یک سرباز در ورزش استان به درستی ادا کنیم.

فارس: المپیک نزدیکه و اینکه اداره‌کل چه برنامه‌ای برای ورزشکاران المپیکی در نظر گرفته است !؟

رنگرز: ما اولویتی را که برای مدیران ادارات ورزش و جوانان و هیأت‌های المپیکی در سال ۱۴۰۰ ترسیم کردیم تمرکز جدی در حوزه المپیک است. برخی از ورزشکاران ما کسب سهمیه المپیک داشتند و برخی دیگر نیز در شرف کسب سهمیه المپیک هستند. بخشی از این ورزشکاران را باید از الان حمایت کنیم چون آنها می‌توانند در مسابقات آسیایی پیش روی و المپیک یک چهره مهم باشند که این یک سرمایه گذاری اطمینان بخش خواهد بود. حضور در اردوهای تیم‌ملی، سرکشی از تمرینات ورزشکاران، حضور در شهرستان‌ها و منازل این عزیزان، تاکیدات مصوب هیأت‌ها و مدیران ورزش و جوانان شهرستان‌ها برای پایش و مانیتور این عزیزان، ارتباط مستمر با بدنه‌ی فنی در دستورات کار جدی ما است.

فارس: در چه زمینه‌هایی به هیأت‌های ورزشی در خصوص بحث ورزشکاران المپیکی کمک می‌کنید؟

رنگرز: هر جایی که هیأت‌ها به مسئله‌ای برخورد کنند ما ورود می‌کنیم. به‌عنوان مثال ما در روزهای گذشته محضر خانم زهرا پوراسماعیل قهرمان ارزنده تکواندو بودیم که ایشان مباحثی را مطرح کرده است. همچنین خدمت سایر ورزشکاران مثل هادی ساروی، امیرمحمد و حسن یزدانی، امین بوداغی و ... و مجموعه‌ای از این قهرمانان بودیم. تمرکز و اولویت ما حمایت از این عزیزان هست. ما تمام تلاشمان را می‌کنیم تا ورزشکاران ما در مسابقات پیش روی و مخصوصا برای کسب سهمیه المپیک موفق ظاهر شوند. تلاش میکنیم با حمایت‌ها از ورزشکاران، تعداد و کمیت حضور قهرمانان شایسته ورزش استان را در کاروان المپیک را افزایش دهیم.

سعی کردیم تساوی را رعایت نکنیم

فارس: در تقسیم بودجه و اعتبارات به هیأت‌ها و ادارات ورزشی به چه شکل عمل می‌کنید!؟

رنگرز: در کمک به ادارات شهرستان‌ها و هیأت‌های ورزشی، سعی کردیم تساوی را رعایت نکنیم. چون من اعتقاد دارم عدالت در تساوی نیست. هیأت‌های ورزشی را به پنج گروه تقسیم‌بندی کردیم و از یک سقف تا یک کف هیأت‌های ورزشی از یک شرایط و یا کمک مالی برخوردار بشوند. بقیه هیأت‌ها هم براساس حجم برنامه‌ها و رویدادهای‌ورزشی از منابع بیشتری برخوردار شدند. در حال حاضر هیأتی نیست که از کمک‌های مالی اداره‌کل ورزش و جوانان برخوردار نشده باشد.

افزایش حمایت از کشتی

فارس: بحث حواشی خانه کشتی مازندران چه بود؟ چرا حمایتی از کشتی صورت نمی‌گیرد؟

رنگرز: در مورد کشتی فکر می‌کنم نسبت به گذشته بیشترین حمایت را در چند ماه گذشته از مجموعه کشتی استان مازندران داشته‌ایم. چه حضور در اردوهای‌ملی و تجلیل از ورزشکاران این رشته و همچنین میزبانی مسابقات انتخابی تیم‌ملی در رامسر و پذیرفتن هزینه‌های این مسابقات که به نظر بنده بعد از یک دهه برای ورزش اول استان اتفاق خوب و مبارکی بوده است.

استفاده ناصحیح و ناثواب از زیرساخت‌ها

فارس: مشکل حاشیه‌های خانه کشتی چه بود؟

رنگرز: مسئله‌ای که ما الان با آن مبتلا هستیم این است که به سبب استفاده ناصحیح و ناثواب از زیرساخت‌های ما که در غالب ماده قانون‌الحاقی دو تحت اختیار مستأجران بوده و از این قانون بیش از یک‌دهه می‌گذرد زیرساخت‌های مستهلک شدند و استهلاک این زیرساخت‌ها از نظر من باید سالی رقمی بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان ما هزینه مرمت و بازسازی و بهسازی این اماکن را داشته باشیم. خانه کشتی مازندران هم به همین مشکل دچار شده است.

منتظریم سازوکاری فراهم شود

فارس: برای رفع مشکلات اماکن ورزشی و بحث مرمت، بازسازی و بهسازی چه برنامه‌ای دارید؟

رنگرز: تفاهمی را با فدراسیون کشتی در شُرُف انعقاد هستیم. ما سه سالن کشتی را به‌عنوان سه مرکز و سه پایگاه در شرق در مرکز و در غرب استان تعیین و به فدراسیون اعلام کرده‌ایم و منتظریم که اگر انشالله یک سازوکاری فراهم شود به‌عنوان سه مرکز استعدادیابی در اختیار فدراسیون کشتی قرار بگیرد و فدراسیون هم در بحث مرمت، بازسازی و تجهیز این مراکز کمک کند.

فارس: برای مرمت و بازسازی خانه کشتی استان مازندران بودجه‌ای در نظر گرفته شده‌اید؟

رنگرز: به طور مشخص در خصوص خانه کشتی ساری که بخش‌هایی از این مجموعه دچار آسیب‌های خیلی جدی شده است بنا را بر این گذاشته‌ایم که کار مرمت و بازسازی این پروژه را در دستور کار قرار بدیم ولی از آنجایی که در سال ۱۳۹۹ برای آن اعتبار خاصی دیده نشده است سعی کرده‌ایم بخشی از کار را از محل بهسازی مصوب شهرستان ساری شروع کار را استارت بزنیم و در سال ۱۴۰۰ برای این پروژه اعتبار بگیریم و بخش عمده این خانه کشتی تجهیز و مرمت بشود. در خصوص حواشی ایجاد شده در مورد خانه کشتی مازندران هم باید بگویم که سالن جلسات و اتاق‌های حوزه مدیریت محل استقرار هیأت کشتی و سالن کشتی هیچ مشکلی ندارد اما در مدخل ورودی محلی وجود دارد که نیاز است آن محل بهسازی شود تا زمینه استفاده موثرتر از مجموعه خانه کشتی ایجاد شود.

کشتی به‌عنوان ورزش اول استان باید ویژه و خاص دیده شود

فارس: انتظار شما از کشتی مازندران به‌عنوان ورزش اول چه است؟

رنگرز: از همین الان این احتمال می‌رود که از ۶ نفر سهمیه اعزامی به المپیک پنج وزن آن را فقط در رشته کشتی آزاد مازندرانی باشند. در کشتی فرنگی هم این احتمال وجود دارد که از مجموع ۶ وزن اعزامی حتی تا سه وزن نمایندگان مازندرانی باشند. لذا کشتی به‌عنوان ورزش اول استان باید ویژه و خاص دیده شود.

باید به درآمدهای پایدار برسیم

فارس: مشکل اصلی ورزش استان چیست!؟

رنگرز: یکی از مشکلات جدی‌ای که ما در ورزش استان داریم این است که باید برویم به این سمت که از ظرفیت‌های قانونی استفاده بکنیم. ما باید به درآمدهای پایدار برسیم. باید قبول کنیم که استان یک استان کشاورزی و توریستی است و فاقد صنایع مولد و فاقد صنایع زیرساختی است که بتواند حمایت‌های جدی از تیم‌ها و هیأت‌های ورزشی داشته باشد.

فارس: برای رفع این مشکل چه راهکاری دارید؟

رنگرز: تلاش ما این است که در راستای مولدسازی، تجاری‌سازی و ایجاد ارزش افزوده اماکن ورزشی‌مان را با تعامل با شهرداری‌ها به یک نقطه مثبت و به یک درآمد پایدار خاص و ویژه برسانیم. در گذشته اجاره اماکن ورزشی عملا ما را از حرکت به سمت استفاده از ظرفیت‌های قانونی بی‌نیاز می‌کرد ولی الان شرایط به گونه‌ای است که الزام و راه چاره‌ای جز حرکت به بهره‌مندی و فعالیت بخشی به این پتانسیل‌ها وجود ندارد.

در خصوص نساجی و استادیوم وطنی فراز و فرودهای زیادی داشتیم

فارس: در بحث حمایت از تیم‌های فوتبال سطح کشوری چه کردید؟

رنگرز: من ابتدا از عزیزانی که تولیت تیم‌های فوتبالی‌ما در لیگ برتر، فوتسال، هندبال، والیبال، رشته‌های توپی و سایر رشته‌های تیمی ما را در استان تقبل کرده‌اند بی‌نهایت سپاسگزارم. مطمئن هستم و باور قلبی من این است که این عزیزان بدون انتفای اقتصادی و صرفا به سبب اینکه عاشق استان و عاشق ورزش هستند، ایجاد نشاط عمومی در ولای کسب نتایج ورزشی برای مردم مهم بوده ورود کردند. در خصوص نساجی و استادیوم وطنی فراز و فرودهای زیادی داشتیم. قبل از اینکه بنده حضور پیدا کنم بحث ایجاد سکوها در دستور کار قرار گرفته بود و علمیات فوندانسیون آن انجام شده بود.

تکلیفی برای کمک به تیم‌های خصوصی نداریم

فارس: به همه تیم‌های فوتبالی کمک کرده‌اید!؟

رنگرز: در حمایت از تیم‌های فوتبال به همه تیم‌ها به حد بضاعت کمک می‌کنیم ولی ما تکلیفی در خصوص کمک به تیم‌هایی که مالک خصوصی دارند نداریم. در خصوص نساجی موضوع زیرساختی است که ما تمام تلاش خودمان را می‌کنیم تا در این سال کارها را پیش ببریم. خداروشکر اتفاقات خوبی در خصوص بحث سکوی استادیوم شهید وطنی و بحث مرمت چمن ورزشگاه شهدای ساری رخ داده است. در همه تیم‌های فوتبالی از شهروند ساری، رایکای بابل و شهدای بابلسر و سایر تیم ورود کردیم و حمایت‌های لازم را صورت دادیم. ولی این چالش، چالش بسیار گسترده ای است و مختص استان ما نیست ولی در استان ما این چالش پررنگ‌تر است. عدم حمایت مالی از طریق صنایع و بنگاه‌های اقتصادی به‌خاطر شرایط خاص استان است. ما نه آن اعتبار را داریم که بتوانیم تیم های فوتبالی را در پیشبرد امور لیگ هایشان کمک کنیم. اولویت و مأموریت ما این نیست برای همین باید برویم و از ظرفیت های بیرونی استفاده کنیم.

فارس: خیلی از بازیکنان و هواداران نساجی مخالف ساخت سکو بودند، آن‌ها بر این باور بودند که به جای سکو باید چمن ورزشگاه تعویض می‌شد، نظر شما چیست؟

رنگرز: به نظر بنده کار درستی صورت گرفت. به این معنا که الان استادیوم وطنی استادیوم شکیلی شده است. در هر چهار ظلع خودش سکو دارد. برای روزهای بعد از کرونا و حضور پرشور علاقمندان چند صد هزار نفره این باشگاه در جای جای استان می تواند این استادیوم پیر ما میزبان شایسته‌ای باشد و با توجه به تامین اعتباری که از طرف جناب دکتر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس مدیریت برنامه ریزی کشور صورت گرفت و قول مساعد استاندار به نظر می‌رسد که این اتفاق باید در دستور کار قرار می‌گرفت که انشالله در هفته‌های آتی این پروژه به اتمام خواهد رسید. در خصوص چمن ورزشگاه شهید وطنی قائمشهر با توجه به اینکه باشگاه نساجی درگیر رقابت‌ها بود و ضرورت میزبانی ورزشگاه شهید وطنی سبب شد که ما امکان اینکه ما به این چمن دست بزنیم وجود نداشت.

فارس: شرایط بازسازی استادیوم شهید وطنی و شهدای ساری به کجا رسیده ؟

رنگرز: با پیگیری‌های شخص آقای استاندار و مساعدت مجموعه مدیران استانی و نمایندگان، شرایط خوبی ایجاد شده است بدین معنا که ما برای دوران گذار باشگاه نساجی باتوجه به ضرورتی که مرمت و بهسازی استادیوم شهدای ساری داشت، با یک رقمی نزدیک به ۳۰ میلیارد ریال آمدیم و بحث مرمت چمن استادیوم شهدای ساری و بحث دکل‌های نوری و موضوع گرمایش و سرمایش استادیوم شهدای ساری در دستور کار قرار گرفت.

منتظر اعلام نظر مکتوب باشگاه نساجی هستیم

فارس: چمن ورزشگاه شهید وطنی قائمشهر چه زمانی تعویض خواهد شد؟ اصلا تعویض می‌شود!؟

رنگرز: ما منتظر اعلام نظر مکتوب باشگاه نساجی هستیم تا با توجه به اعتباری که تخصیص داده شد و موجود هست در خصوص ایجاد چمن طبیعی یا تعویض چمن به شکل یک چمن مصنوعی کیفی در تراز لیگ برتری ایجاد بشود منتظر اعلام کتبی دوستان هستیم و بعد از آن هم تشریفات اداری لازم برای این چمن صورت خواهد گرفت.

مسؤول برگزاری مجمع دبیر هیأت فوتبال است

فارس: از فوتبال گفتیم بریم سر بحث انتخابات هیأت فوتبال مازندران، به نظر شما تاخیر در برگزاری انتخابات هیأت فوتبال تاثیر منفی روی فوتبال ما نداشته است!؟

رنگرز: قطعا تثبیت مدیریت به برایند و خروجی تلاش‌های مجموع فنی آن رشته ورزشی کمک خواهد کرد. شرایطی که برای وضعیت موجود فوتبال اتفاق افتاده و تعویق برگزاری انتخابات در اراده ما نبود. فدراسیون فوتبال به عنوان ریاست مجمع انتخابات هیأت فوتبال مازندران نسبت به موضوعات مختلف بایستی اتخاذ به تصمیم کند. آن کاری که ما تا به امروز انجام دادیم مُرقانون و چهارچوب بود. از جمله بحث تشکیل اعضای کمیته سه نفره، نام‌نویسی، تاییده صلاحیت عزیزان از مراجع ذیصلاح و ... طبق اساسنامه فدراسیون فوتبال، مسؤول برگزاری مجمع دبیر هیأت فوتبال است.

فارس: به نظرتون تاخیر در برگزاری انتخابات برای اداره‌کل حاشیه نداشت!؟

رنگرز: ما تمام تلاش‌مان را کرده‌ایم تا یک آرامشی بر فضای انتخابات ایجاد شود. تلاش کردیم تا مجمع هیأت فوتبال هم به مانند بقیه مجامعی که در سال گذشته برگزار شد انتخابات فوتبال هم به نوعی در آرامش برگزار شود. اعتقاد داریم که به هر شکل اعضای مجمع انتخاباتی فوتبال با شناخت و اشرافی که به توانمندی و برنامه‌های کاندیداهای احراز این مسئولیت دارند می‌توانند فرد اصلح را برای هدایت فوتبال استان برای چهار سال پیش روی در دستور کار قرار بدهند. به هر شکل فوتبال با حضور بالغ بر ۵۰ تیم در لیگ‌های مختلف و با حضور نزدیک ۶۰ بازیکن ما در لیگ‌برتر و بیش از ۳۰۰ بازیکن ما در لیگ‌های مختلف از ظرفیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.مقدمات برگزاری انتخابات نیز در دستور کار قرار گرفته است و گام‌های اساسی برای برگزاری این مجمع توسط معاونت توسعه ورزش قهرمانی در حال پیگیری است و مجری پیاده سازی این مهم هم هیأت فوتبال است.

منتظر جهت‌گیری فدراسیون فوتبال هستم

فارس : جریان حضور یا عدم حضور بازنشسته‌ها در انتخابات فوتبال چه بود!؟

رنگرز: موضوعی که در دو سه روز گذشته اتفاق افتاد ابلاغ یک مکاتبه جدید بود از طریق معاونت توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای وزارت ورزش در خصوص عدم حضور بازنشسته‌ها طبق قانون که ما ملزم به رعایت مفاد قانون هستیم. البته منتظر جهت‌گیری فدراسیون فوتبال در خصوص این موضوع با توجه به الزاماتی که رعایت قوانین و مقررات که صریحا به این موضوع اشاره دارد، جهت‌گیری دوستان را ببینیم و تصمیم نهایی را بگیریم.

از چهارچوب قانون،عدالت و اخلاق خارج نخواهیم شد

فارس: شنیده شده از طرف برخی اشخاص سیاسی در خصوص کاشتن یک فرد خاص در فوتبال و چند هیات ورزشی دیگر با شما صحبت شده، این موضوع را تایید می‌کنید!؟

رنگرز: تا به امروز فشار خاصی نه برای فوتبال بلکه در هیچ یک از رشته‌های ورزشی بر مجموعه اداره‌کل ورزش و جوانان مازندران حاکم نبوده است. اگر دوستانی توصیه‌هایی هم داشتند در موارد مختلف از باب اینکه یک نیرو این توانمندی را دارد ما این توانمندی و ظرفیت فرد را به نوعی به انتخاب اعضای مجمع احاله دادیم. اعتقاد ما این است که حتی یک رأی را هم که اداره‌کل ورزش و جوانان دارد حق‌الناسی است که باید به درستی ادا بشود. حتی در آن یک رأی هم قائل به نظر کارشناسی بودیم. لذا در موضوع فوتبال هم ما اعتماد و حمایت می‌کنیم از فرد منتخب مجمع و عزیزی که حائز اکثریت آرا شود، بحث‌هایی از این دست که بخشی از آن شائبه و گمانه‌زنی است و حساسیت انتخابات فوتبال هم بدیهی است که مواردی از این دست استخراج بشود قابل قبول است. در این مسیر ممکن است با یکسری بداخلاقی‌ها و بدسلیقگی‌ها مواجه بشویم که آن را هم با جان و دل می‌پذیریم اما ما از چهارچوب قانون،عدالت و اخلاق تحت هیچ عنوان خارج نخواهیم شد.

بنده مشاوری ندارم

فارس: برخی از شهرهای استان گلایه‌هایی از دخالت مشاوران شما در مناقصه و مزایده‌ها و اجاره اماکن ورزشی نارضایتی داشتند! جریان این اشخاصی که به عنوان مشاور شما مشغول به فعالیت شده‌اند چه است!؟ آیا مشاور شما اختیار دخالت در این امور را دارد ؟

رنگرز: بنده مشاوری ندارم و طبق قانون نمی‌توانم مشاور داشته باشم. اما از همفکری عزیزان و بزرگان و پیشکسوتان حوزه مدیریت ورزش و حوزه‌های مختلف باتوجه به گستردگی کار ورزش بهره مند می‌شویم. طبیعی است که فعالیت در استان بزرگی مثل مازندران در موضوعی مثل ورزش و جوانان باید از نقطه نظرات مختلفی بهره مند بشویم. در حوزه ماده ۸۸ که به تازگی به ماده ۵۹ الحاق ۲ عملا تمام اماکن ورزشی تعطیل است. در حوزه‌های دیگر هم مُر و چهارچوب قانون رعایت می‌شود. ما تحت نظارت دستگاه‌های نظارتی هستیم، نمی‌توانیم و نمی‌خواهیم از چهارچوب‌های قانونی عبور کنیم. ضرورت کار هم مشخص است و در کارگروه‌هایی که قانون‌گذار دیده در همان کارگروه‌ها حضور دستگاه‌های نظارتی، امنیتی و مراجع قضایی را به نمایندگی از دستگاه داریم. لذا ممکن است ما جایی برای منافع و خیر صلاح ورزش منافع افرادی تحت‌الشعاع این مهم قرار بگیرد و آن‌ها هم سعی بر ایجاد فضا سازی داشته باشند. ما تحت تاثیر اتفاقات قرار نمی‌گیریم. ضرورت ورزش استان با توجه به مباحث از پیش گفته ورود و زمینه‌سازی حضور بخش خصوصی است کما‌اینکه مقام معظم رهبری هم شعار سال را در قالب تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی گذاشته است. ماهم حسب تاکیدات قانونی و ماموریت‌های دستگاه از ظرفیت بخش خصوصی در چهارچوب قانون استفاده می کنیم.

فارس: بریم سر وقت بحثی مهم و حیاتی که خیلی نادیده گرفته می‌شود. قبول دارید در بخش جوانان کم لطفی‌های زیادی صورت گرفته است!؟

رنگرز: در بخش جوانان همه دستگاه‌ها متولی هستند. نمی‌شود موضوع اشتغال جوانان را از تکالیف وزارت کار ندانست. نمی‌شود آموزش جوانان را از تکالیف وزارت علوم ندانست. همچنین مسکن و مابقی موارد مورد نیاز جوانان ...! دستگاه ورزش نقش هماهنگ‌کننده و به نوعی متصل کننده را دارد. به‌عنوان مثال؛ در موضوع اوقات فراغت ما مجموع برنامه‌های دستگاه‌های مختلف را به دستگاه اعلام می‌کنیم. لذا آن‌چیزی که تکالیف ماست در فعال‌سازی‌های سمن‌ها در موضوعات برنامه‌های فرهنگی، تربیتی، اوقات فراغت، تربیت کادر جوان مدیریتی برای آینده نظام اجرایی کشور طبق عملکردی که از مجموعه توقع می‌رود پیگیری خواهیم کرد.

عملکرد دستگاه ورزش در اتاق شیشه‌ای رصد می‌شود

فارس : چه چیزی شما را در این مدت ناراحت کرده که دوست دارید آن موضوع اصلاح شود !؟

رنگرز: من فرزند ورزش استان هستم و دست پرورده مکتب ورزش استان مازندران هستم. هر عملکردی در دستگاه ورزش قابل نقد است. ممکن است ما در مقطعی بنابر حداقل اطلاعات به سبب ضرورت موضوع بایستی تصمیم بگیریم. با جان و دل عرض میکنم، نقد همه عزیزان را با جان و دل می‌خرم و می‌شنوم و خوشحال هستم که عملکرد دستگاه ورزش در اتاق شیشه‌ای از همه جهات رصد می‌شود. ولی استدعایی دارم؛ مرز بین نقد و تخریب مشخص شود.

فارس : یعنی معتقد هستیم کسی نباید از شما انتقاد کند ؟

رنگرز: نه ـ ولی اگر عزیزی در رسانه جهت‌گیری‌ای نسبت به یک جریان مدیریتی یا به یک فرد خاصی در انتخابات دارد به حرمتی که قلم دارد، نقد سازنده همراه با راهکار داشته باشد و ما هم از این موضوع استقبال می‌کنیم.

کارکنان منعی برای ورود به انتخابات ندارند

فارس: خیلی‌ها معتقد هستند که کارکنان دستگاه ورزش به دلیل اینکه حقوق‌بگیر این دستگاه هستند نباید مدیریت هیأت‌های ورزشی را بر عهده بگیرند. با این نظریه موافق هستید؟

رنگرز: ما در حال حاضر هیأت بلاتکلیف به آن معنا نداریم. هیأتی که چهار سال مدیریتش تمام شده باشد بلافاصله یک فرد بی طرف را از مدیران ورزش استان که تعلق خاطری به آن مجموعه ندارد به‌عنوان سرپرست قرار می‌دهیم و بعد از مدت زمان مشخص و طی تشریفات اداری و قانونی انتخابات را برگزار می‌کنیم. این حق شهروندی هر فردی است که برای تصدی پست هیأت‌های ورزشی کاندید شود و ما نیز این موقعیت را از کسی سلب نمی‌کنیم. هر کسی کاندیدا می‌شود باید نظر تمام اعضای مجمع را کسب کند و ما نیز غیر از موارد قانونی کاری را انجام نخواهیم داد. زمینه برای هر عزیزی فراهم است. هر عزیزی بتواند صلاحیت فردی را برای ورود به انتخابات داشته باشد و بتواند صلاحیت مراجع ذیصلاح را تایید بگیرد، هیچ منعی برای ورود به انتخابات ندارد.

فارس: برای سوال پایانی؛ دوست دارید در ورزش استان مازندران چه کاری انجام دهید که تا حالا نکردید؟ دوست دارید ورزش استان را به چه جایگاهی برسانید؟

رنگرز: من این افتخار را داشتم که هم ورزشکار باشم هم مربی باشم و هم خادم ورزش استان مازندران باشم. نگاه من به ورزش استان مازندران یک نگاه متعصبانه است. در منافع  ورزش استان مازندران با هیچ کسی تعارف ندارم. من به دنبال این هستم که مجموعه استان این امکان و این فرصت را برای ورزش استان ایجاد کنند تا ما بتوانیم بر حسب فرمایش رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب حضور جوانان مومن و انقلابی و پای کار را در مدیریت ورزش استان ایجاد کنیم.

یعنی اینکه ما بتوانیم یک گردش نخبگانی در ادارات ورزش شهرستان‌ها داشته باشیم. موضوع دوم اینکه استان در حوزه سرانه ورزش به عدد واقعی‌اش برسد.متاسفانه سال‌های ساخت پروژه‌های‌ملی در استان عدد نگران کننده‌ای است. اعتبارات و با نیازمندی‌ها تناسب واقعی و حقیقی ندارد و اینکه واقعا زیبنده ورزش استان مازندران نیست که یک سالن ۶ هزار نفره نداشته باشیم.

شاید این حرف تلخ باشد ولی این حرف را من بایستی بزنم چون مردم از من شنیدن حرف‌های متفاوت دارند. قهرمانان بزرگ ما در بسترهای اجتماعی و معیشتی متوسط رو به پایین رشد کردند. قهرمانان در ابتدای فعالیت شان نیاز به حمایت دارند. خانواده‌ها تا یک جایی می‌توانند این استعدادها را حمایت کنند.

از اینجا به بعد این ورزشکاران و استعدادها تحت پوشش ما قرار می‌گیرند. امیدوار هستم فضای ورزش استان را در بهترین شرایط ممکن خودش ببینم. باورم این است که استان باید در هر روزش معادل سیصد و شصت و پنج روز یک مدال قشنگ و یک مدال در رقابت رسمی کسب کند که این پتانسیل در ورزش استان وجود دارد. در شهر به شهر ما در ۳۵ رشته مدال‌آور رقابت‌های آسیایی و جهانی هستیم.

خواندن 1192 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
کد: 1022
کلارنا

آخرین‌ها از کلارنا