چاپ کردن این صفحه

مدرک مورد نظر موجود نیست دکترهایی که دکتر نیستند‼️

جمعه, 24 ارديبهشت 1400 ساعت 17:30 نوشته شده توسط  لاله انگورج تقوی اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

 

اینکه مدرک تحصیلی دلیلی بر فهم و شعور افراد نیست و اینکه مدرک مقاطع بالای آن‌ دانش موردنظر هم در کارایی واقعی افراد نمی‌تواند آنچنان تاثیرگذار باشد، مسئله‌ای بدیهی و تجربه شده‌ایست.

در سالهای نه چندان دور بسیار دیده شده که افراد، بدون داشتن مدرک لازم، عنوان موردنظر را یدک کشیده‌اند.

این مسئله تا جایی پیش رفته بود که در دولت‌ها و سازمان‌های مختلف نیز رسوخ کرد و اما در دوره‌ای چنان دستانشان رو شد که تبدیل به موضوع طنز سریال‌ها و استندآپ کمدین‌ها شد.

اساساً #مدرک‌گرایی در کشور ما مسئله امروز و دیروز نیست. سالهاست این پدیده نامبارک دامان جامعه را گرفته و افراد با سنین مختلف و مناصب حقوقی رده بالا یا پایین تمایل به داشتن مدرک تحصیلی دارند.

این موضوع برای جوانترها بیشتر به اندازه حضور در دانشگاه و دریافت مدارک هرچند نامرتبط با سلایق، کارایی و بازار کارشان نمود داشته و برای کارکنان دولتی و بخش خصوصی و مدیران رده‌های مختلف کشور اهمیتی مضاعف پیدا کرده است.

مثلا شاید یک جوان، هم اینکه کارشناسی یکی از علوم مختلف دانشگاهی را بدست بیاورد - حال این مدرک تا چه حد در کیفیت زندگی و شغلی وی تاثیرگذار باشد یا نه- برایش کفایت می‌کند، اما مدیر فلان اداره و سازمان و یا فلان نماینده مجلس و یا عضو فلان شورا، به داشتن عنوان #دکتری تمایل دارد.

القصّه...تا اینجا اگر تلاشی در جهت دستیابی هرچند بی فکر و علاقه و استعداد وجود داشته باشد، بد نیست، اما داستان آنجا غم‌انگیز و قابل تامل است که مدرکی وجود ندارد اما عناوین آن گوش فلک را پر کرده است.

در آماری که فرماندار چالوس در نشست چند روز پیش با خبرنگاران ارائه داد، مطلبی مطرح شد که جز سر تاسف تکان دادن برایش چیزی نداشتم.

طبق گفته حسینی فرماندار چالوس تنها یک کاندیدا با مدرک دکترا در #بخش_مرکزی ثبت نام کرده است.

 در کل #شهرستان_چالوس با مدرک ارشد ۶۸ نفر، کارشناسی ۱۶۹ نفر، کاردانی ۴۴ نفر، دیپلم ۶۴ نفر و زیر دیپلم ۳۸۴ نفر ثبت نام کردند‌.

 در #شهر_چالوس ارشد ۲۰ نفر و کارشناسی ۳۷ نفر- در #شهر_هچیرود ارشد ۱۰ نفر، کارشناسی ۲۱ نفر و کاردانی ۴ نفر- در #شهر_مرزن‌آباد ارشد ۹ نفر، کارشناسی ۵ نفر و کاردانی ۵ نفر برای حضور در شورای اسلامی این شهرها ثبت نام کردند.

این آمار، زمانی قابل توجه و تامل است که تعداد افرادی که با عنوان آقای دکتر فلانی و بهمانی می‌شناختیم و یا بعد از این خواهیم شناخت، بسیار است.

البته در این نوشتار به دلیل محدودیت، تنها به آمار شهرستان چالوس پرداختیم اما می‌توان آن را برای دیگر شهرستان‌ها نیز بسط داد و پیگیری کرد.

در این برهه زمانی به عنوان یک خبرنگار تنها کاری که برای روشنگری هرچه بیشتر افراد برای حضور آگاهانه و انتخابی درست از من برمی‌آید همین تحلیل و آگاهی بخشی‌هاست.

اینکه در تریبون‌های مختلف، در بنرها و طراحی‌های تبلیغاتی، در گروه‌ها و فضای مجازی از این دست عناوین، بدون داشتن مدرکی قابل ارائه به مراجع ذیصلاح، استفاده می‌شود، در کنار اینکه یک تخلف قانونی می‌باشد، کاری غیرحرفه‌ای و اقدامی ناپسند در جهت انحراف افکار عمومی است.

 

امیدواریم کاندیداهای محترم در مسیر پیش‌رو تا انتخابات، به این مسئله مهم توجه ویژه داشته باشند و بدانند، اولین و مهم‌ترین شاخصه نمایندگان مردم، قانون‌مداری و صداقت کاندیداها است و اگر این موارد نادیده گرفته شود، از اقبال خوبی هم برخوردار نخواهند بود.

وظیفه ما به عنوان اهالی رسانه روشنگری و بیان حقیقت است و در این مسیر حبّ و بغض شخصی، رودربایستی‌ها و نادیده‌ گرفتن برخی از این‌گونه موارد جایی ندارد.

✅لطفا از ابتدا با مردم صادق باشید...

خواندن 749 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
کد: 1020