چاپ کردن این صفحه

رمزگشایی از کشف لاشه های جدید کل و بز وحشی

شنبه, 27 آذر 1400 ساعت 17:37 نوشته شده توسط  اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

راز لاشه های کل و بز وحشی که گروه کوهنوردان کلاردشت جدیدا تصاویر آن را منتشر کرده اند در گرمای هواست.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران در خصوص کلیپ منتشر شده از تلف شدن تعدادی کل و بز وحشی در ارتفاعات کلاردشت، گفت: اولین گزارش‌ها از تلف شدن کل و بز وحشی ۱۵ شهریور امسال از جنوب شهرستان چالوس دریافت و گروه‌های عملیاتی از اداره کل دامپزشکی و محیط زیست به منطقه اعزام شدند.

او افزود: بر اساس آزمایش‌ها دلیل تلف شدن کل و بز‌ها را طاعون نشخوارکنندگان کوچک بود به همین دلیل همه اقدامات بهداشتی برای جلوگیری از گسترش تلفات طبق پروتکل‌ها انجام شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران ادامه داد: دام‌های اهلی در منطقه قبلا واکسینه شده بودند، اما علاوه بر واکسیناسیون یادآور، همه دام‌های اهلی نیز بلافاصله از مناطقی که محل تردد کل و بز بود خارج شدند.

ابراهیمی گفت: محیط بانان نیز نسبت به جمع آوری و دفن بهداشتی لاشه‌ها اقدام کردند و گشت و کنترل نیز تشدید شد.

او افزود: همجواری این منطقه با شمال مناطق حفاظت شده استان‌های قزوین و البرز که از قبل کانون طاعون نشخوارکنندگان بودند سبب تشدید این تلفات و گسترش بیماری به سمت ارتفاعات غربی مازندران و شهرستان‌های عباس آباد و تنکابن شد.


احتمالا برف لاشه ها را پوشانده بود.

تصاویری که مدیر محیط زیست مازندران از آن صحبت می کند را اعضای باشگاه کوهنوردی علام کوه از تلف شدن تعدادی کل و بز وحشی بر اثر طاعون نشخوارکنندگان در کلاردشت ضبط کرده اند تلفاتی که به گفته آنان در دره کلیزان، مسیر قله پسنده کوه، اطراف آب شرب و سرچشمه رودخانه نمک آبرود کشیده شده بود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران ادامه داد: محیط بانان پیش از بارش نخستین برف در منطقه تلاش کردند همه لاشه‌ها را جمع آوری و دفن بهداشتی کنند، اما با بارش برف تعدادی از لاشه‌ها در زیر برف مدفون شده بود که پس از گرم شدن هوا و آب شدن برف‌ها این لاشه‌ها دوباره رویت شدند.

ابراهیمی گفت: بعد از دریافت گزارش و تصاویری که هیات کوهنوردی کلاردشت ارسال کرده بود هماهنگی مجدد برای اعزام محیط بانان به منطقه برای جمع آوری و دفن بهداشتی آغاز شد و محیط بانان با حضور در منطقه نسبت به جمع آوری لاشه‌ها اقدام کردند.

او افزود: در حال حاضر اقدام دیگری بجز جمع آوری لاشه‌ها وجود ندارد، چون همه دام‌های اهلی از منطقه خارج شدند و بیماری طاعون نشخوارکنندگان نیز درمان پذیر نیست.

مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران افزود: انتظار می‌رفت با شروع فصل سرما این بیماری متوقف می‌شود، اما این اتفاق صورت نگرفت

ابراهیمی ادامه داد: رصد و پایش مناطق متاثر از طاعون نشخوارکنندگان دایمی است و حتی تعدادی از نیرو‌های اداری محیط زیست به مناطقی که آسیب‌ها بیشتر بود اعزام شدند.

او از حساسیت‌ها و دغدغه مندی تشکل‌های محیط زیست و رسانه‌ها قدردانی کرد و گفت: نقطه آرمانی سازمان حفاظت محیط زیست آموزش همگانی برای پیگیری و مطالبه گری مسائل زیست محیطی بود که خوشبختانه این حساسیت‌ها وجود دارد./yjc

خواندن 1671 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
آخرین ویرایش در شنبه, 27 آذر 1400 ساعت 17:44
کد: 1089
کلارنا

آخرین‌ها از کلارنا