چاپ کردن این صفحه

کرونا مجتمع‌ کوهنوردی علم‌کوه و تخت‌سلیمان را تعطیل کرد

دوشنبه, 04 مرداد 1400 ساعت 17:48 نوشته شده توسط  اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

فرماندار کلاردشت اعلام کرد که با توجه به روند افزایشی شیوع کرونا در مازندران ، مجتمع‌های کوهنوردی « ونداربن » و « رودبارک » واقع در مسیر ورودی قله‌های علم‌کوه و تخت‌سلیمان در این شهرستان تعطیل شده است.

این مجتمع ها برابر مصوبه ستاد مقابله با کرونای شهرستان کلاردشت  از سوم مرداد ماه سال گذشته تا اول تیر ماه امسال به خاطر جلوگیری از شیوع ویروس کرونا بر روی گروه های کوهنوردی از استان های مختلف کشور تعطیل و از دوم تیر ماه امسال  بازگشایی شده بود.

در زمان حاضر  بر اساس ارزیابی سامانه ماسک متعلق به وزارت بهداشت ، درمان و  آموزش پزشکی ، کلاردشت از نظر رنگ بندی کرونایی در وضعیت نارنجی قرار دارد .

 برابر آمار رسمی ، در تعطیلات اخیر دستکم یکهزار و ۵۰۰ کوهنورد به صورت گروهی و انفرادی از استان های مختلف کشور برای صعود به قلل علم کوه و تخت سلیمان وارد کلاردشت شدند.

کامران پولادی روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا گفت : متاسفانه در تعطیلات هفته اخیر برابر گزارش های رسیده با وجود محدودیت های ترافیکی در جاده کرج - چالوس، انبوهی از کوهنوردان از سراسر کشور با خودروهای جمعی برای ورود به طبیعت و صعود به قلل علم کوه و تخت سلیمان وارد این شهرستان شدند و به همین خاطر هم ستاد شهرستانی مقابله با کرونا به تعطیلی این مجتمع ها و جلوگیری از ورود کوهنوردان به منطقه اقدام کرده است.

وی افزود : متاسفانه کوهنوردانی که هفته های اخیر وارد منطقه شدند ، پس صعود به قلل کوه های شهرستان ، تصاویر جمعی از خودشان در فضای مجازی به اشتراک گذاشتند که این اقدام باعث تحریک و سفر تعداد بیشتری از کوهنوردان به منطقه و تشدید عادی انگاری کرونایی شده بود.

فرماندار کلاردشت گفت : وضعیت بغرنج کرونایی مازندران که هشدار پیاپی دانشگاه های علوم پزشکی استان را هم در پی داشته سبب شد تا ستاد مقابله با کرونای شهرستان تعطیلی مجتمع های کوهنوردی را مصوب کند و در پی آن هم روز گذشته نامه ای برای فدراسیون کوهنوردی کشور ارسال و اعلام شده است که تحت هیچ شرائطی از این پس مجتمع های کوهستانی مناطق ونداربن و رودبارک قادر به ارائه خدمات به گروه های کوهنوردی اعزامی برای صعود به قلل علم کوه و تخت سلیمان نخواهند بود.

وی  تعطیلی بازار هفتگی ، جلوگیری از برپایی آئین های جمعی و جشن عروسی یا ترحیم و تعطیلی زیارتگاه ها را از دیگر مصوبات ستاد مقابله با کرونای شهرستان کلاردشت معرفی کرد و افزود : همچنین در مسیر ورودی به عرصه های جنگلی هم تابلوهای هشدار آمیز در باره خطر فزاینده شیوع کرونا نصب و توزیع ماسک و اقلام بهداشتی رایگان هم در دستور کار قرار گرفته است.

علم کوه با ارتفاع چهار هزار و ۸۵۰ متر در مرکز رشته کوه تخت سلیمان واقع در شهرستان کلاردشت قرار دارد و بعد از دماوند دومین قله بلند ایران به شمار می رود. دیواره ای که در دامنه شمالی قله علم کوه قرار دارد ، از فنی ترین و سخت ترین مسیرهای سنگ نوردی و دیواره نوردی کشور محسوب می شود.

 رشته کوه های تخت سلیمان بیش از ۴۵ قله بالای چهار هزار متر د ارد و به خاطر داشتن یخچال های متعدد ، برف چال ها و دیواره ها ، همواره مورد توجه کوهنوردان و گردشگران داخلی و خارجی است.

خواندن 1429 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
کد: 1040
کلارنا

آخرین‌ها از کلارنا