چاپ کردن این صفحه

جشن شادمانه گردشگری در مازندران با آغاز فعالیت اتوبوس‌دریایی

سه شنبه, 23 اسفند 1401 ساعت 08:57 نوشته شده توسط  اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

 

یکی از اولویت‌های مهم دولت جهادی سیزدهم پس از آزادسازی سواحل خزر، بسترسازی برای رونق گردشگری دریایی در شمال کشور بوده است که چراغ این گردشگری با به آب انداختن نخستین اتوبوس دریایی مازندران در سواحل نوشهر روشن شده است.

اجرای طرح گردشگری دریایی با هدف استفاده بهینه گردشگران داخلی و خارجی از این جاذبه های طبیعی یکی از آرزوهای دیرینه مسافران، گردشگران و اهالی خطه شمال به ویژه استان مازندران بوده است که تحقق این مهم با شکل گیری دولت سیزدهم از سوی مسوولان استانی به ویژه استاندار مازندران مورد پیگیری قرار گرفته است.

با پیگیری های انجام شده سرانجام نخستین اتوبوس دریایی مازندران روز یکشنبه هفته جاری برای انجام مراحل آزمایشی و آماده سازی به منظور ارایه خدمات به مهمان نوروزی در ساحل نوشهر به آب انداخته شده است.

این اتوبوس تفریحی دریایی در ۲ طبقه آبهای ساحلی خزر در استان مازندران با همکاری سرمایه گذار بخش خصوصی از مهرماه امسال از جنوب کشور وارد بندر نوشهر شد و پس از انجام تعمیرات لازم اکنون برای استفاده گردشگران در نوار ساحلی مازندران شروع به کار کرده است.

کارشناسان گردشگری معتقدند آزادسازی سواحل یکی از اقدامات موفق دولت سیزدهم بوده است، چرا که در کنار آن زمینه برای ایجاد و توسعه امکانات تفریحی، گردشگری و خدماتی در سواحل مازندران مهیا شده که یکی از آن ها گردشگری دریایی است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دولت سیزدهم در سفر سال گذشته به مازندران اعلام کرد حدود ۴۰۰ کیلومتر ساحل در شمال و هزار و ۱۰۰ کیلومتر در جنوب داریم که با جزایر آن به ۲ هزار و ۴۰۰ کیلومتر می‌رسد، با وجود این ظرفیت‌های گردشگری دریایی ما صفر است.

با این وجود گردشگری دریایی یکی از آرزوهای اهالی و گردشگران دریادوست خطه شمال به ویژه غرب استان مازندران بود که با راه اندازی نخستین اتوبوس تفریحی و دریایی در سواحل نوشهر، نخستین گام عملی دولت سیزدهم برای آغاز این بخش صنعت گردشگری استان برداشته شده است.

در این پیوند، سرمایه گذار و مالک این اتوبوس تفریحی و دریایی گفت : این اتوبوس از مهرماه پس از انتقال آن از جنوب کشور به خطه شمال بندر نوشهر طی این مدت اقدام به پیگیری مسائل اداری به عبارتی نوع کاربری آن از دریایی به مسافری و همچنین تجهیز این اتوبوس شد و به شکر خدا این پیگیری ها نتیجه داد و روز یکشنبه برای انجام مراحل آزمایشی از رامسر تا امیرآباد در آب های ساحلی نوشهر به آب انداخته شد.

محمد معقولی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : با حضور شرکت های مربوط طی چند مرحله از رامسر تا امیرآباد که مدت هفت ساعت زمان می برد اقدام به دریاگردی کردند.

وی بیان داشت: این اتوبوس در ۲ طبقه در گذشته در بندر جاسک - کیش فعالیت داشت و توان جابه جایی دست کم ۷۰ مسافر را دارد و دارای بخش های واحد پذیرایی با ظرفیت دست کم ۲۵ نفر و دارای یک جت اسکی است حدود ۲۰ متر طول و پنج متر عرض و ۲۰ تن وزن دارد و زمان ساخت آن ۲۰۱۲ میلادی و سازنده اش هم کشور امارات است.

مالک این اتوبوس دریایی خاطرنشان کرد : این اتوبوس می تواند در ساعت حدود ۵۰ کیلومتر مسیر آبی دریای خزر را طی کند و مبدا حرکت آن از بندر نوشهر است و بیشتر قابلیت استفاده درون استانی دارد.

تا قبل از راه اندازی اتوبوس دریایی، دریا گردی مسافران و گردشگران در مازندران با شناورهای دریایی مانند جت اسکی و قایق انجام می شد.

معقولی از همراهی و همکاری مسوولان به ویژه مدیرکل بنادر و استان مازندران بابت صدور مجوز انتقال این اتوبوس به شهرستان نوشهر قدردانی کرد.

محدوده ساحلی رامسر تا فرح آباد به طول حدود ۳۰۰ کیلومتر به لحاظ فعالیت های دریایی گردشگری تحت نظارت اداره کل بنادر و دریانوردی مازندران منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر است و بقیه آب های ساحلی استان را هم اداره کل بنادر و دریانوردی امیرآباد بر عهده دارد.

جشن شادمانه دریا، ازآغاز فعالیت اتوبوس‌دریایی تارونق گردشگری دریایی درمازندران

اقدام تاثیرگذار دولت

کارشناس ارشد میراث فرهنگی و گردشگری در استان مازندران معتقد است چراغ گردشگری دریایی در این استان با آغاز به کار اتوبوس تفریحی و دریایی روشن شده که در واقع نیاز ضروری سواحل مازندران بوده است.

عبدالرسول صمیمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان این که استان مازندران در حوزه دریا دارای ظرفیت های فراوان است، گفت: این ظرفیت ملی و بین المللی متاسفانه در حوزه های مختلف مربوط به ویژه گردشگری استفاده نشده و فرصت هایی که از دست رفته اما اکنون باید با تهیه نقشه راه علمی گردشگری دریایی به توسعه آن توجه اساسی کرد.

وی خاطرنشان کرد : استان مازندران سه بندر تجاری امیرآباد بهشهر، فریدونکنار و منطقه ویژه اقتصادی نوشهر دارد که هر کدام دارای اسکله های ساحلی هستند و از زیرساخت های آن برای رونق گردشگری دریایی باید بهره وافر برد چون اشتغالزایی و درآمدزایی بالایی خواهد داشت.

وی تصریح کرد : برابر آمار رسمی موجود، بیش از ۸۰ درصد مسافران این خطه با هدف استفاده از دریا به مازندران سفر می کنند اما تاکنون از این ظرفیت آبی فقط شنا کردن و سوار شدن معدودی جت اسکی اکتفا می شده است.

تهیه نقشه راه گردشگری دریایی سه استان شمالی

کارشناس ارشد حوزه گردشگری تصریح کرد : امکانات سواحل ۱۵ شهرستان ساحلی مازندران باید برای سوار شدن مسافران و گردشگران به زیباترین اشکال مهیا بشود چرا که طوری برنامه ریزی شود تا شهروندان هر منطقه از تفریحات دریایی نیز بهره مند شوند.

صمیمی بر ضرورت افزایش تعداد اتوبوس های دریایی در دریای خزر تاکید و اضافه کرد : مسوولان نهادهای مربوط باید برای تحقق این مهم برنامه ریزی کنند ضمن این که سه استان شمالی نیز برای توسعه گردشگری دریایی نیز باید نقشه راه تهیه و تدوین کنند.

وی آغاز به کار این اتوبوس دریایی در سواحل مازندران را از جمله راهبردهای تاثیرگذار دولت سیزدهم در حوزه گردشگری و اقتصاد دریا برشمرد.

گردشگری دریایی یکی از مهم ترین عامل جذب گردشگران است که خوشبختانه طلسم گردشگری دریایی با ورود اتوبوس تفریحی و دریایی به آبهای منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر با عزم و اراده دولت جهادی شکسته شد اما کارشناسان تاکید دارند این رویداد مبارک می تواند بستری مناسب برای ورود کشتی های مسافری نظیر کروز و تقویت دیگر امکانات و تجهیزات که تکمیل کننده صنعت گردشگری دریایی است، باشد.

گردشگری دریایی در اصل به فعالیت هایی که در محیط دریایی و دور از نوار ساحلی از سوی گردشگران دریا دوست انجام گیرد گفته می شود که لازمه شکوفایی این صنعت فراهم شدن زیرساخت ها و بسترهای موردنیاز نظیر ایجاد اسکله ها، تاسیسات گردشگری، صنایع ساحلی و فرا ساحلی، دهکده های دریایی، بنادر گردشگری، جزایر مصنوعی، کشتی های گردشگری و کروز، موزه های دریایی و هتل های دریایی است.

برابر آمار، محدوده ساحلی استان های شمالی حدود پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر طول دارد که حدود ۸۹۰ کیلومتر آن در شمال شامل استان های گیلان، مازندران و گلستان است و بیشترین سهم محدوده سواحلی دریای خزر به طول حدود ۴۰۰ کیلومتر در حوزه جغرافیایی مازندران، ۲۷۰ کیلومتر گیلان و بقیه مربوط به استان گلستان است.

جاذبه های طبیعی نظیر جنگل های سرسبز ۴۰ میلیون ساله معروف به منطقه هیرکانی، فعالیت سه فرودگاه، موزه های تاریخی، چشمه های آب گرم معدنی، آثار طبیعی مانند پارک های جنگلی سی سنگان، مجموعه های رفاهی و گردشگری تله کابین رامسر و چالوس و صدها نمونه دیگر، ظرفیتی که بنا به گفته برخی از کارشناسان، تکمیل کننده زنجیره صنعت سودآور گردشگری به ویژه گردشگری دریایی در استان مازندران محسوب می شود.

معاون هماهنگی و امور عمرانی استانداری مازندران گفت: ورود نخستین اتوبوس تفریحی و دریایی آب های ساحلی خزر به استان مازندران منطقه ویژه اقتصادی نوشهر پس از سال ها انتظار وارد فصل جدیدی از برنامه ریزی های شده است.

رضا علیخانی کشکک در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : یکی از مهم ترین راهبردها در مازندران، شکوفایی اقتصاد این استان و تمرکز روی ۲ موضوع یکی کشاورزی و دیگری حوزه گردشگری و زیرشاخه های این صنعت سود آور به ویژه عملیاتی کردن طرح گردشگری دریایی است.

وی بیان داشت : امروز از دریای خزر محدوده ساحلی این استان با همه مزیت های فراوانی که از لحاظ اقتصادی دارد متاسفانه جز در حوزه صید و صیادی و تفریحات ساحلی مانند سوار شدن بر جت اسکی و قایق سواری و شنا کردن استفاده دیگری از این موهبت الهی نمی شود در حالی که دیگر کشورها سال ها از این ظرفیت برای بهره مندی از اقتصاد دریا محور به سمت و سوی گردشگری دریایی روی آورده اند.

این مسوول استانداری مازندران خاطرنشان کرد : بر همین اساس یکی از اقدامات دولت جهادی برای پویایی و شکوفایی شدن این صنعت، فراهم کردن زیرساخت ها که مهم ترین آن آزاد سازی حریم ۶۰ متری دریای خزر بوده است.

بعد از سفر رییس جمهور به استان گیلان در بهمن ماه سال گذشته، موضوع آزادسازی حریم ۶۰ متری سواحل در آن خطه از شمال کشور کلید خورد پیرو دستور آیت الله رییسی بنا به گفته رییس واحد معماری و شهرسازی استانداری مازندران حدود ۹۰ درصد از حریم ۶۰ متری محدوده ساحلی بیش از ۴۰۰ کیلومتری مازندران آزاد شده است.

معاون هماهنگی و امور عمرانی استانداری مازندران معتقد است : آزادسازی حریم در واقع به عنوان یک پیش نیاز زیرساختی برای جذب سرمایه گذاران به منظور شکوفایی صنعت گردشگری ساحلی و دریایی در این استان است.

علیخانی کشکک افزود : برای جذب سرمایه گذاران در حوزه گردشگری دریایی طی یکسال گذشته رایزنی های فراوانی با مشورت مسوولان مرتبط به ویژه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و بنادر و دریانوردی استان صورت گرفت در نهایت این پیگیری ها نتیجه داد و شاهد نخستین اتوبوس ۲ طبقه مسافری تفریحی و دریایی به بندر نوشهر برای فعالیت در دریای خزر این استان هستیم.

جشن شادمانه دریا، ازآغاز فعالیت اتوبوس‌دریایی تارونق گردشگری دریایی درمازندران

شناسایی ۲۰ نقطه گردشگری دریایی

وی با اشاره به آنکه فعال شدن این اتوبوس دریایی، تصریح کرد : تاکنون در قالب طرح گردشگری دریایی حدود ۲۰ نقطه محدوده ساحلی استان شناسایی شده ضمن آنکه با به انداختن این اتوبوس در آب فرصتی خوبی برای بهره مندی از اسکله های تفریحی در حال ساخت در مازندران است.

شناسایی افزون بر هزار نقطه از محدوده ساحلی بهشهر تا رامسر برای ساخت پست اسکله تفریحی طی سه سال گذشته موضوعی که از سوی مسوولان امر مطرح شد و بنا به گفته معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران تاکنون موافقت اصولی حدود ۶۵ اسکله تفریحی صادر شده است.

برنامه ریزی برای فعال کردن کشتی مسافری کروز در آینده

معاون استاندار مازندران گفت : با ورود نخستین اتوبوس تفریحی و دریایی به مازندران، این رویداد می تواند نقطه عطفی برای برنامه ریزی از سوی این سرمایه گذار و دیگر سرمایه گذاران برای خریدار کشتی های مسافری کروز و فعال شدن این ناوگان برای جابه جایی مسافران و گردشگران دریادوست هم در محدوده ساحلی استان مازندران و حتی کشورهای ساحلی همسایه باشد.

به گفته علیخانی کشکک، امروز گردشگری ساحلی و حمل و نقل دریایی با توجه به جاذبه های که هم در حوزه جنگل، کوهپایه، جلگه و دریا دارد می تواند نقش موثری در رفاه حال مسافران و گردشگران به همراه داشته باشد.

چراغ گردشگری دریایی روش شد

به اعتقاد کارشناسان امر محدوده ساحلی جنوبی دریای خزر مسیرهایی دارد تاکنون سابقه حمل و نقل مسافری در قالب گردشگری دریایی را نداشته است و تاکنون فعالیت هایی که در این حوزه صورت گرفته بیشتر جنبه تفریحاتی در آب های ساحلی نظیر جابه جایی مسافران با شناورهای کوچک داشته است.

به طورطبیعی فعال کردن ناوگان حمل و نقل دریایی نظیر کشتی مسافری کروز یا به عبارتی اتوبوس های دریایی در سطح دریای خزر مورد اقبال شمار زیادی از گردشگران به ویژه گردشگران خارجی قرار خواهد گرفت که به گفته مسوولان امر زیرساخت ها هم تاحدود زیادی در محدوده ساحلی استان فراهم است.

صاحبنظران حوزه گردشگری غرب مازندران می گویند با آغاز به کار این اتوبوس دریایی چراغ گردشگری دریایی در دولت جهادی روشن شد و با توجه به نگاه ویژه مسوولان استانی از جمله استاندار، گردشگری دریایی و هوایی بستر برای حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای توسعه و تقویت امکانات گردشگری ساحلی و دریایی در سطح آب های نیلگون خزر فراهم می شود.

ضرورت فراهم شدن زیرساخت های گردشگری دریایی/ لزوم حمایت نهادهای مربوط

در این ارتباط، پژوهشگر حوزه گردشگری کشور معتقد است که راه اندازی اتوبوس دریایی را باید فال نیک گرفت اما فراهم شدن زیرساخت های مربوط به توسعه گردشگری دریایی در دریای مازندران را ضرورتی اجتناب ناپذیر دانست.

محمدرضا اورمزدی در گفت و گو با ایرنا افزود : در همه جای دنیا کشورهای دارای منابع آبی، دریا و دریاچه ها در حوزه گردشگری ساحلی برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت دارند.

وی خاطرنشان کرد : اسلکه های تفریجی و حوضچه های آرامش از جمله مقدماتی است برای ایجاد تاسیست گردشگری دریایی که باید مدنظر برنامه ریزان امر قرار گیرد.

وی تاکید کرد : تحقق گردشگری دریایی یا ساحلی در دریای خزر نیازمند تهیه آمایش ساحلی یکپارچه مناطق ساحلی است.

اورمزدی اضافه کرد : راه اندازی اتوبوس دریایی نباید جنبه تبلیغاتی داشته باشد بنابراین ضروری است وزارت خانه های مربوط شامل اقتصاد، میراث فرهنگی، سازمان بنادر و دریانوردی، دولت و ... با هم افزایی همدیگر سازوکار واحدی برای توسعه گردشگری دریایی اتخاذ کنند.

این استاد رشته گردشگری استان مازندران بر ضرورت تامین زیرساخت های گردشگری دریایی و پایانه های گردشگری دریایی در دریای مازندران تاکید واضافه کرد : با وجود آزاد سازی سواحل، متاسفانه ساحل مازندران مظلوم واقع شده و هیج گونه تاسیسات مربوط به گردشگری دریایی ندارد که باید برای این بخش مهم برنامه ریزی های اصولی اندیشید.

حدوده ساحلی رامسر تا فرح آباد به طول حدود ۳۰۰ کیلومتر به لحاظ فعالیت های دریایی گردشگری تحت نظارت اداره کل بنادر و دریانوردی مازندران منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر است و بقیه آب های ساحلی استان را هم اداره کل بنادر و دریانوردی امیرآباد بر عهده دارد.

استان مازندران به خاطر برخورداری از موقعیت های ممتاز در حوزه گردشگری، آثار طبیعی و تاریخی در تمامی فصول سال پذیرای میلیون ها مسافر و گردشگر است که طبق نظر سنجی حدود ۹۰ درصد مسافران و گردشگران برای بهره مندی از دریا و جنگل های هیرکانی به خطه شمال و این استان سرسبز روی می آورند.

برابر آمار از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، طی شش ماه نخست امسال ۸۵ میلیون نفر اقامت در شب در استان ثبت شده است.

در زمان حاضر دریا گردی مسافران و گردشگران در مازندران با شناورهای دریایی مانند جت اسکی و قایق انجام می گیرد و در نوروز امسال دستکم ۲۰ هزار مسافر در دریای خزر محدوده مازندران توسط بیش از ۲ هزار قایق و شناور جابه جا شدند. مسوولان استانداری مازندران پیش بینی کردند در تعطیلات نوروز سال ۱۴۰۲ افزون بر ۲۰ میلیون مسافر و گردشگر به این استان سفر کنند./ایرنا

خواندن 340 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
کد: 1170
کلارنا

آخرین‌ها از کلارنا