چاپ کردن این صفحه

به بهانه دستگیری مدیرکل یکی از دستگاه‌های اجرایی مازندران به اتهام اختلاس و ارتشاء؛

جولان اژدهای هفت سر فساد در دیار علویان! / در دستگاه های مازندران چه خبر است؟

دوشنبه, 15 آذر 1400 ساعت 17:19 نوشته شده توسط  اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

انصافا شنیدن چنین خبرهایی در این شرایط دشوار معیشتی و اقتصادی کشور، باری مضاعف بر دوش مردم است و افزایش رنج و الم آن ها را در پی دارد و این پرسش متداول که چرا در چنین شرایط حساسی برخی از مسئولان و مدیران که بارها و در مراسم های مختلف، خود را خادم ملت و کشور می نامند اینگونه آسان و بی پروا در اثر خودخواهی به مردم و میهن خیانت می کنند؟

شاید برای شما نیز عجیب و جای سوال باشد که چرا نیروهای امنیتی و نظارتی به هرنهاد و سازمانی در مازندران که ورود می کنند با فساد مالی مواجه می شوند و دست خالی بر نمی گردند!

چه عواملی موجب می شود که تخلفات در دستگاه های دولتی تا این اندازه گسترش یابد و جنبه همه گیری پیدا کند؟ آیا پیش از این نیز این مساله وجود داشت و چون نهادهای نظارتی به شکل جدی ورود نکرده بودند مورد مغفول قرار گرفت؟

گواه این ادعای ما، فراوانی و عادی شدن خبر دستگیری هر از گاه برخی مدیران دولتی و شهری را در جامعه است که غالب آن ها توسط نهادهای امنیتی و قضایی تایید رسمی می شوند.

از پرونده های قطور و مثنوی هفتاد منِ مسائل مالی در مدیریت شهری شهرهایی چون ساری، بابل، بهشهر، سلمانشهر و… که بگذریم به بازداشتی های دستگاه های دولتی مازندران می رسیم.

دستگیری مدیرعامل شرکت گاز مازندران، بازداشت رئیس سابق نظام فنی روستایی چالوس، دستگیری دو مدیر منابع طبیعی غرب استان، بازداشت یکی از مدیران کل استانداری مازندران، متلاشی شدن باند فساد مالی در سلمانشهر، دستگیری شبکه زمین‌خواری دولتی در غرب مازندران و… از جمله خبرهای رسمی اعلام شده در رسانه های معتبر استان است که در یکی دو سال گذشته به جرم هایی چون اختلاس، ارتشاء و سوء استفاده از پست خود دستگیر شده اند.

اخیرا هم رئیس کل دادگستری مازندران از دستگیری مدیرکل یکی از دستگاه های اجرایی استان به اتهام ارتشاء و اختلاس توأم با جعل خبر داد. خبری که در چند روز قبل در فضای مجازی مطرح شده بود و حواشی بسیاری در پی داشت.

حجت‌الاسلام محمدصادق اکبری رئیس کل دادگستری مازندران با تایید این خبر اظهار کرد: «با اقدام به‌موقع سربازان گمنام امام زمان (عج) در سپاه پاسداران و ورود دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان در این رابطه پرونده قضایی در یکی از شعاب بازپرسی تشکیل و در مرحله تحقیقات مقدماتی است. بنا به تحقیقات اولیه و مستندات موجود در پرونده و جرایم متعدد؛ متهم با صدور قرار بازداشت موقت روانه زندان شد/ فارس».

نکته قابل تاسف این است که علیرغم برخوردهای قاطعانه با متخلفان در سال های اخیر، این رشته دراز منقطع نمی شود و همچنان شاهد تکرار این گونه بی اخلاقی ها از سوی برخی مدیران و دست اندرکاران دستگاه های مختلف هستیم.

واقعا حجم فساد مالی در مرکز مازندران از نظر تعداد و رقم، قابل توجه است و اگر تمرکز دستگاه های نظارتی درهمه دستگاه ها دقیق تر شود قابل پیش بینی است که به ابعاد آن اضافه و هر روز خبر تازه تری شنیده شود.

البته رئیس کل دادگستری مازندران و فرمانده سپاه کربلای مازندران بارها از برخورد قاطع و بی‌اغماض دستگاه قضا با جرایم و تخلفات صورت گرفته در دستگاه‌ها خبر داده اند و دستگیری های اخیر در همین راستا صورت گرفته است و همچنان ادامه خواهد داشت.

اگرچه طبق اخبار منتشر شده، فساد مالی تقریبا در همه استان ها وجود دارد که به اذعان کارشناسان بخش اعظم آن ناشی از خلاهای قانونی است که دست افراد را باز می گذارد ولی ظاهرا گستردگی آن به تناسب جمعیت و مساحت در هیچ استانی به اندازه مازندران نیست.

انصافا شنیدن چنین خبرهایی در این شرایط دشوار معیشتی و اقتصادی کشور، باری مضاعف بر دوش مردم است و افزایش رنج و الم آن ها را در پی دارد و این پرسش متداول که چرا در چنین شرایط حساسی برخی از مسئولان و مدیران که بارها و در مراسم های مختلف، خود را خادم ملت و کشور می نامند اینگونه آسان و بی پروا در اثر خودخواهی به مردم و میهن خیانت می کنند؟

آیا اساسا چنین افرادی با مفاهیمی چون وجدان، اخلاق، بیت المال، نفس سلیم، امانت داری، آه خلق، چوب خدا و… آشنا هستند؟ آیا به چیزی، اصولی، مکتبی، مذهبی باور دارند؟ مطمئنا هیچ فرقه و گروه الهی و انسانی، چنین بداخلاقی هایی را تایید و تحمل نمی کند.

امیدواریم با تدابیر دستگاه قضا و همکاری و همراهی مجلس و دولت، و رفع ضعف های موجود تقنینی و اجرایی، دیگر شاهد وقوع چنین تخلفاتی از سوی هیچ فرد و نهادی (حقیقی و حقوقی) نباشیم.

تیرنگ نیوز- مجید ساجدی فر

 

خواندن 1850 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
کد: 1084
کلارنا

آخرین‌ها از کلارنا