چاپ کردن این صفحه

تعزیه فاخر، کتاب سال مازندران شد

پنج شنبه, 04 آذر 1400 ساعت 17:11 نوشته شده توسط  اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

کتاب تعزیه فاخر شامل اشعار شبیه خوانی علامه ملاعلی تیرگر (فاخر) تصحیح شده توسط شیخ آقاحسن تیرگرفاخری و منتشر شده توسط موسسه فرهنگی و هنری ملاعلی و شیخ آقا حسن فاخری، در نخستین جشنواره کتاب سال مازندران رتبه برتر را به دست آورد.

این جشنواره در دو بخش #فارسی و #تبری برگزار شد و طی آن از مؤلفان هفت اثر (سه اثر در بخش تبری و چهار اثر در بخش فارسی) با حضور مسئولان استانی و جمعی از چهره‌های فرهنگی، هنری و ادبی مازندران تجلیل بعمل آمد.

در #بخش_فارسی جشنواره داوری‌ها توسط کارشناسان مؤسسه خانه کتاب در تهران انجام شد که از بین حدود ۲۲۰ اثر ارسال شده به دبیرخانه، چهار اثر (#تعزیه_فاخر)، (پژوهش‌هایی درباره کرانه دریای کاسپین)، (اسطوره‌ها و نمادهای آیینی در نگاره‌های سقانفارهای ایرانی) و (راهنمای جامع مدیریت اماکن و تجهیزات ورزشی) به عنوان آثار برتر معرفی و تجلیل شدند.

 حاج کیومرث فاخری مدیرعامل این موسسه تندیس و لوح تقدیر جشنواره را از مدیرکل فرهنگ و ارشاد مازندران دریافت نمود.

 فراخوان جشنواره مربوط به آثاری بود که در بازه زمانی ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۷ به چاپ رسیده بودند و مقرر گردیده بود مراسم پایانی سال ۹۹ برگزار شود که به دلیل شرایط کرونایی به آبان ۱۴۰۰ موکول گردید.

موسسه فرهنگی هنری فاخر نسخ دست نویس جنگ تعزیه را جمع آوری و دسته بندی نموده و با فرستادن نسخه اولیه کتاب به کانون تعزیه ایران و پس از تایید این کانون با تیراژ بالا به چاپ رسانده و به طور رایگان در اختیار جمع زیادی از علاقمندان، کانون‌ها و هیات‌های تعزیه و تعزیه خوانان سراسر ایران قرار داد.

چارچوب و اساس این کتاب، سروده های حماسی و تعزیه های مرحوم ملاعلی فاخر در سیزده مجلس است و در آن به تعدادی از اشعار تعزیه از زاده فاخر نیز اشاره گردید.

#علامه_ملاعلی_فاخر ( فقیه، ادیب، عارف و حماسه سرای قرن ۱۳ هجری در سال ۱۱۸۸ هجری شمسی (۱۲۲۴ هجری قمری) متولد شد. وی در حوزه علمیه ایران و نجف اشرف به تحصیل علوم دینی و فقهی پرداخته و با طی مدارج اجتهاد و مراحل سیر و سلوک عرفانی به مازندران و زادگاه خود روستای سنار که اکنون از توابع بخش مرزن آباد شهرستان چالوس است مراجعت نمود.
این فقیه توانا ضمن رسیدگی به امور شرعیه منطقه، در ترویج احکام اسلامی و فرهنگ عاشورایی تلاش زایدالوصفی داشته و با بهره گیری از قریحه سرشار ادبی و علوم و معارف اسلامی وقایع زندگی معصومین (ع) به ویژه واقعه عاشورا را به صورت تعزیه و مرثیه در قالب اشعار حماسی و عرفانی به نظم کشیده است.
تعزیه فاخر، مرثیه فاخر، دیوان فاخریه و رساله عملیه منظوم چهار اثر ملاعلی هستند.
این عالم فرزانه و عارف وارسته در سال ۱۲۶۶ هجری شمسی (۱۳۰۵ هجری قمری ) دعوت حق را لبیک گفت. آرامگاه ایشان در وادی السلام نجف در جوار مرقد امام علی (ع) قرار دارد.


 عارف و روحانی وارسته #شیخ_آقاحسن_فاخری متخلص به زاده فاخر در سال ۱۲۴۹ هجری شمسی در خانواده ای آشنا به علوم و ادب عرفان اسلامی در علویکلای چالوس دیده به جهان گشود. مراتب علمی و ذوق وافر ادبی این عارف که آن را ارث پدر نامدارش معرفی می کند، سبب شد تا در کنار رسیدگی به امر شرعیه مردم منطقه، فرصت را برای تدوین اشعار خویش در وصف اهل بیت غنیمت بشمارند. وی علاوه بر آن به جمع آوری، تنظیم و نگارش اشعار پدرش مرحوم ملاعلی فاخر در مجموعه ای به نام جنگ تعزیه فاخر همت گمارد و نگارش آن را در سال ۱۳۰۵ هجری شمسی به پایان رساند. این اندیشمند فرزانه در سال ۱۳۱۰ هجری شمسی دعوت حق را لبیک گفت. آرامگاه وی در جوار امامزاده علی بن موسی الرضا (ع) روستای سماء کلاردشت در صحن مسجد واقع شده است.

خواندن 681 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
کد: 1079
کلارنا

آخرین‌ها از کلارنا